Köttgryta

Nu när det är så kallt ute brukar jag ofta göra olika grytor. Jag har aldrig gått efter något recept, man lär sig eftersom vad som blir gott.

Till denna grytan använde jag:
5 fläskkotletter (som ändå skulle gå ut idag)
1 gul lök
1 buljongtärning
4 lagerblad
Okänt antal av kryddpepparkorn
Några morötter i slantar
Vatten
Maizena


Jag skar bort benet och delade varje kotlett i ca 6-8 tärningar. Brynde dem sedan i en stekpanna och hällde på Allround krydda från SantaMaria (jag älskar den kryddan). Samtidigt så hade jag låtit löken svetta i en gryta tillsammans med lite solrosolja. Hällde på önskad mängd vatten och passade även på att slänga i slantade morötter (ger grytan en underbar söt smak), buljongen, lagerbladen och pepparkornen. Jag lät det koka upp lite lätt innan jag hällde i det brynta köttet tillsammans med vätskan som blivit i stekpannan.

Nu kan man välja om man vill låta grytan stå i kylskåpet under natten. Har man tid eller har vart duktig och planerat i förväg så rekomenderar jag verkligen det. Då får du ut de bästa smakerna!

När du är nöjd med alla smaker och det har blivit dags att snart äta grytan så kan du reda den på det sättet du gillar. Jag använder maizena, då jag aldrig lyckas med mjölblandningar...

När du gör en gryta som denna behöver du ju inte ha fläskkotletter. Jag har använt många olika kött. Och om man låter den stå och dra till nästa dag tycker jag nästan att "segt kött" också blir gott och mört.

Servera med potatis, eller som jag gillar, med ris!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0