Köttfärslimpa

Ja som jag nämde innan så blev det en liten köttfärslimpa idag!

400g fläskfärs
2 dl vatten
4 msk ströbröd
1 ägg
1 gul lök
salt & peppar

Jag gör mitt recept efter min mammas. Eller jag tror hon gör ungefär så här. Jag har aldrig frågat!

Jag hackar och bryner löken och låter den svalna lite. Låter ströbrödet ligga och dra i vattnet i ca 10 minuter tillsammans med saltet och pepparn. Efter det knäcker jag ner ett ägg i det och blandar med färsen. Sen självklart löken som jag nästan alltid glömmer bort, blanda, blanda. Sen lägger du "smeten" i en ungssäker form eller stekpanna (som tål att va i ugnen!!) och formar den till en limpa typ. In i ugnen på 175 grader i ca 40-50 minuter.

Jag brukar pensla min limpa med kanske 3-4 gånger under tiden den är i ugnen. Jag penslar den med ett uppvispat ägg med några stänk soya i. Blir finare färg och lite salt yta.

Till detta åt vi som ni ser morötter och ärtor. Sambon åt potatis till, men det gjorde inte jag denna gången.. tyckte han hade gjort dem lite FÖR lösa :P Hade lite rårörda lingon med på ett hörn också, supergott!


jag använder min mobilkamera för tillfället
digitalkamerna är NÅGONSTANS,, kanske på semester?
Jag har i allafall inte sett den.

Vad brukar du äta till din köttfärslimpa som kankse inte är så vanligt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0